Mallorca 1999

¡Hola!

Vietimme juhannuksena 1999 ikimuistoisen viikon yhdellä Välimeren kauneimmista saarista, Baleaarien saariryhmään kuuluvalla Mallorcalla. Kyseessä ei kuitenkaan ollut rantaloma, sillä Mallorcan saarella on varsin paljon muutakin monipuolista nähtävää.

Tule sinäkin mukaan jakamaan kokemuksiamme tämän viikon ajalta!

Lähtö Helsingistä

Matkamme alkaa Helsinki-Vantaan lentoasemalta, jossa koneemme arvioitu lähtöaika oli kello 17:45. Lentoyhtiö Britannian kone taittaa matkan ilman välilaskuja noin 3 tunnissa 40 minuutissa.

Olimme lentokentällä hyvissä ajoin, ja pääsimme näkemään koneen jo etukäteen ulkoapäin. Kyseiseen Boeing 757-malliin sopii 235 matkustajaa. Lähtömme viivästyi viitisentoista minuuttia, mutta pääsimme kuitenkin hienosti matkaan.

Iltapäivälento lienee paras mahdollinen, ja pääsimmekin matkan aikana näkemään muunmuassa mahtavat Alpit lentokoneen ikkunasta. Kannatti varata kamera ja filmiä jo lennon ajaksi.

Saapuminen Palma de Mallorcaan

Baleaarien saariryhmän "pääkaupunki" sijaitsee saarista suurimman eli juuri Mallorcan etelärannikolla. Laskeuduimme Palman lentokentälle noin kello 20:40 paikallista aikaa. Lentoasema on turistien ansiosta hyvin vilkas, ja 90-luvulla valmistuneet uudet terminaalirakennukset ovat valtavan suuria. Lentokentällä siis joutuu kävelemään hyvin pitkän matkan ennen kuin päätyy matkatavarahihnojen luokse.

Saimme laukkumme ongelmitta, ja ulkopuolella odottikin jo paikallinen oppaamme. Ulkona alkoi olla jo hämärää, mutta ilma oli silti mukavan lämpöistä (noin 22°C). Lähdimme Hassen linja-autolla edelleen hotelleihin Palmaan ja muihin kaupunkeihin.

Santa Ponça ja Jardín de Playa

Asuimme matkan ajan Jardin de Playa -huoneistohotellissa Santa Ponsassa. Palmasta Santa Ponsaan on matkaa noin 30 km, ja bussimatkalla ehdimme nähdä tyylikkäitä iltavalaistuja rakennuksia tien varrella.

Pääsimme melko jouhevasti hotellihuoneisiin. Meille oli varattu kaksi huonetta, joista toinen neljän hengen ja toinen kolmen. Itse asiassa huoneet olivat muuten identtisiä, mutta toisessa oli ylimääräiset vuodevaatteet sohvan soveltamiseksi nukkumistarkoitukseen.

Huoneistohotellin tyyliin nämä "huoneet" sisälsivät myös pienet keittokomerot, joissa oli tiskialtaan ja jääkaapin lisäksi kaasu-uuni ja -hella. Parvekkeet olivat reilun kokoiset, ja koska huoneet olivat vierekkäiset, parvekkeen kautta pystyi kommunikoimaan huoneistosta toiseen.

Huoneistoissa oli myös pieni televisio muutamine kaapelikanavineen, tosin yllätyimme sen maksullisuudesta. Puolen tunnin katselu maksoi 100 pesetaa (3,5 mk). Epäilemme että sen avulla pyritään estämään pelkkä tv:n katselu ja sen sijaan halutaan johdatella turistit ulos kuluttamaan vielä enemmän rahaa :)

Huoneistot oli ilmastoitu, mutta järjestelmä ei tuntunut erityisen tehokkaalta. Silti, jättämällä parvekkeen oven auki, pystyi lämpötilan pitämään miellyttävällä tasolla.

Asettauduttuamme paikoilleen kävimme vielä alakerran kahvilassa muutamalla kokiksella. Jälkeenpäin on huomattava että ne olivat hirvittävän kalliit kokikset. Lentokoneen aterian turvin kävimme yöpuulle, jotta olisimme taas täysissä voimissa varsinaista ensimmäistä lomapäivää ajatellen.

1. päivä: hiekkaranta >>